"Wesołe Kotki"

Do grupy uczęszcza 12 dziewczynek i 8 chłopców uwielbiających ruch, zabawę i muzykę.

Wychowawca: Monika Majdańska

Oddziałowa: Barbara Wita

Pomoc nauczyciela: Monika Szymak

Język angielski: Monika Majdańska

e-mail do wychowawcy: p15monmajd@op.pl

 

Nasza grupowa piosenka: "My jesteśmy kotki dwa".

docx
plik docx - 10.4 KB

OGŁOSZENIE

Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie fotograficznym organizowanym przez Panią Anię, wychowawcę grupy II. Metryczki do wypełnienia można pobrać w szatni naszej grupy. 

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Maj

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Będziemy realizować projekt „Po Europie podróżujemy, postacie z bajek poznajemy” podczas którego poznamy: Finlandię z Włóczykijem, Francję z Mikołajkiem, Włochy z Pinokiem,
  •       Poznamy bajkę „Poszukiwania misia Pysia”,
  •       Dowiemy się kto mieszka na łące i jakie rośliny na niej rosną,
  •       Z Małym Misiem zrealizujemy Supertajny projekt,
  •       Rozwiniemy umiejętności matematyczne w zabawach z kodowaniem, klasyfikowaniem, liczeniem oraz nazywaniem kolorów,
  •       Pogłębimy wiedzę dotycząca zawodów, będziemy opowiadać o swoich uzdolnieniach i zainteresowaniach
  •       Opowiemy o naszych rodzinach, o tym jak pomagamy rodzicom i jak spędzamy z nimi czas, przypomnimy sobie nazwy członków rodziny,
  •       5 maja – Dzień Wielkiej Brytanii z Misiem Paddingtonem
  •       19 maja – Dzień dobrych uczynków

Piosenka „Moja wesoła rodzinka”

1.My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
 
Ref: Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
2.Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
tata kocha lecz inaczej,

Uspokaja kiedy płaczę.
 

 

 

KWIECIEŃ

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Poznamy wiejskie zwierzęta, dowiemy się jak powstaje chleb i skąd się biorą wybrane produkty spożywcze,
  •       Poznamy bajkę „Trzy świnki”,
  •       Dowiemy się skąd bierze się dzień i noc, co to jest kosmos, kosmonauta, Księżyc, Układ Słoneczny, Słońce, Ziemia, UFO, gwiazdy,
  •       Poznamy sposoby na czyste środowisko, porozmawiamy o segregacji śmieci, 
  •       Poznamy naszą miejscowość, kraj i stolicę, barwy i symbole narodowe.

23 kwietnia Radek ostatni raz bawił się z nami w przedszkolu. Dziękujemy Ci Radziu za wspólnie spędzone dni, uśmiech i radość, którą nam dałeś. Będziemy tęsknić, ale życzymy Ci wszystkiego dobrego w nowym przedszkolu:)

23 kwietnia obchodziliśmy Dzień Książki i braliśmy udział w biciu rekordu w Głośnym Czytaniu w wielu miejscach jednocześnie. Z tej okazji zobaczyliśmy film o tym jak powstaje książka, poznaliśmy kodeks małego czytelnika, pani dyrektor przeczytała nam wiersz "Smutne książeczki". Uczyliśmy się także jak dobrze traktować książki i wykonalismy zakładki do książek.

22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi. Obejrzeliśmy film o segregacji śmieci i recyklingu. Poćwiczyliśmy segregowanie śmieci, wzięliśmy udział w zabawach z chustą animacyjną i wykonaliśmy prace plastyczne, które znalazły się na naszej gazetce.

Edukacja zdalna

Tydzień 12.04 - 16.04.21 "Chciałbym być kosmonautą".

 

Artur, Hubert i Wiktoria podczas ruchowych i plastycznych zabaw kosmicznych :)

Drodzy rodzice,

Z całego serca dziękuję Wam i dzieciom za Wasze zaangażowanie, kreatywność i współpracę podczas edukacji zdalnej :) Przypominam , że od poniedziałku 19.04.21 wracamy do przedszkola :)

Piątek, 16.04.21

  1.     Opowieść ruchowa – Wyprawa w kosmos.

Dziecko  naśladuje czynności, o których opowiada rodzic:

Pewne  dziecko postanowiło wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyło skafander kosmiczny, weszło po drabince do statku kosmicznego, zapięło pasy bezpieczeństwa i wystartowało. Leciało, leciało, omijało inne statki, machało rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowało na nieznanej planecie. Po drabince wysiadło ze statku i przeskakiwało z kamienia na kamień, których pełno było dookoła. Następnie czołgało  się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucało do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyło dziwną postać. Poruszała się na szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas. podskakiwało w górę.  Bardzo się przestraszyło. Zaczęło biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim usiadło, poczuło się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznało mieszkańca planety, którą odwiedziło.

  1.    Zabawa orientacyjno-porządkowa –  Ufoludek.

Dziecko biega po pokoju w różnych kierunkach przy dźwiękach dowolnej melodii. Na hasło: Ufoludek!  Dziecko zamienia się w przybysza z nieznanej planety i wymyśla różne sposoby ich poruszania się.

      3. Praca plastyczna "Ufoludek"

Kochani namalujcie ufoludka farbami, kredkami lub inną wybraną techniką (jestem ciekawa jak go sobie wyobrażacie :)) i przynieście swoje prace w poniedziałek - chciałabym by znalazły się na gazetce :)

  1.     Zabawa ruchowa –  Zabawy astronautów.

Dziecko  maszeruje po pokoju przy rytmie wystukiwanym przez rodzica. Podczas kolejnych przerw wykonuje polecenia rodzica., np.:

  •          stanie na jednej nodze,
  •          podskoki obunóż w miejscu,
  •          przeskakiwanie z nogi na nogę,
  •          skłony i wyprosty.

Wiktoria, Hubert, Artur, Antek, Mariusz podczas poznawania kosmosu, zabaw ruchowych i plastycznych:) Jesteście fantastyczni :)

Czwartek, 15.04.21

1.  Oglądanie  filmu o układzie słonecznym.

Jeśli dziecko posiada książeczkę dla dzieci o kosmosie, można wspólnie z dzieckiem obejrzeć książeczkę i porozmawiać o planetach, astronautach, rakietach, lotach kosmicznych.

2.    Zabawa rytmiczna – Kosmiczne rytmy.

Dziecko słucha prostych układów rytmicznych wyklaskiwanych przez rodzica i powtarza je.

3.     Zabawa ruchowo-naśladowcza – Rakieta.

Dziecko przykuca dłonie trzyma na udach. Na słowa rodzica uruchamia rakietę zaczyna rytmicznie uderzać w uda; najpierw powoli, potem coraz prędzej. Na słowo: Start wyciąga do góry ręce i głośno krzyczy: Uuuuu... (rakieta odleciała). Zabawę powtarzamy kilka razy.

Wiktoria, Piotrek, Hubert i Artur podczas układanki "Od największej do najmniejszej" i kosmicznych zabaw, brawo :)

Środa, 14.04.21

  1.     Rozmowa kierowana – Księżyc, gwiazdy i słońce.

Dziecko ogląda obrazek przedstawiający księżyc w kształcie koła i rogalika oraz gwiazdy, Ziemię i słońce. Następnie   dziecko  rysuje te kształty palcem w powietrzu. Rodzic pyta dziecko:

- Czy widziało księżyc, gwiazdy i słońce?

- Kiedy?

- Jak wyglądały?

  1.      Zabawa orientacyjno-porządkowa –  Dzień i  noc.

Dziecko spaceruje po pokoju. Na hasło: Dzień! – Naśladuje zabawy piłką (np. odbijanie, rzucanie), na hasło Noc! – układa się na dywanie i udaje, że zasypia.

  1.     Zabawa orientacyjno-porządkowa – Pogubione gwiazdki.

Rodzic rozkłada w różnych miejscach pokoju gwiazdki  różnej wielkości: duże, średnie i małe (można zastąpić papierowymi kółkami lub klockami w trzech wielkościach).  Dziecko spaceruje po dywanie i  zbiera gwiazdki przy akompaniamencie dowolnej melodii. Kiedy wszystkie gwiazdki zostaną zebrane,  chodzi po obwodzie pokoju, podskakując.

  1.     Zabawa klasyfikacyjna –  Od najmniejszej do największej.

Dziecko  układa  na stole zebrane w poprzedniej zabawie gwiazdki (lub koła, klocki) zgodnie z ich wielkością. Układa z nich łańcuch z zastosowaniem rytmu: mała, większa, największa, mała, większa, największa (trzy sekwencje).

Niesamowite rakiety Huberta, Wiktorii, Artura, Piotrka, Antka i Zuzi :) Jesteście bardzo zdolni :)

Wtorek, 13.04.21

  1.        Zabawa konstrukcyjna „Rakieta”.

Zbudujcie z klocków lub innych materiałów (np. pudełek) rakietę.

  1.        Zabawa rozwijająca syntezę słuchową „Co powiedziałam?”

 

Rodzic wymienia wyrazy związane z kosmosem, dzieląc je na sylaby, np. pla – ne – ta, kos – mi – ta, itd. Dziecko próbuje powiedzieć, jaki wyraz usłyszało.

  1.        Pobawcie się przy piosence "Walking, walking".

Piotrek, Wiktoria, Hubert i Artur podczas ćwiczeń :)

Poniedziałek, 12.04.21

1.     Zabawa ruchowo-naśladowcza – Rób to, co ja.

Rodzic wykonuje proste ćwiczenia (np. podskoki, przysiady, skłony do przodu, skłony w bok, wymachy nóg, rąk), stojąc przed dzieckiem, a ono go naśladuje.

2.     Słuchanie opowiadania Joanny Papuzińskiej "Jak nasza mama zreperowała księżyc". Rozmowa na temat opowiadania.

docx
plik docx - 11.2 KB

3.     Ćwiczenia logopedyczne – Gimnastyka buzi i języka.

Rodzic prezentuje następujące  ćwiczenia, a dziecko je naśladuje:

  •          Unoszenie języka na górne zęby,
  •          Próba dotykania językiem nosa, brody i policzków,
  •          Kląskanie językiem,
  •          Wysuwanie warg i układanie w ryjek, cofanie do szerokiego uśmiechu.

Tydzień 6.04 - 9.04 "Wiosna na wsi"

 

Hubert, Artur, Wiktoria i Franek  podczas słuchania bajki "Trzy małe świnki", ćwiczeń oddechowych i ich piękne prace plastyczne oraz Mariusz podczas układania puzzli :)

Piątek, 9.04.21

Dziś poznamy bajkę o trzech małych świnkach. Zaparaszam! (klikamy w nagrania, by usłyszeć fragmenty bajki). Trzy małe świnki

Hubert, Artur, Wiktoria, Antek i Piotrek przy zabawach z liczeniem i określaniem po łożenia przedmiotów :)

Czwartek, 8.04.21

1. Zabawa – Powiedz, gdzie jestem.

Rodzic ma zabawkę lub obrazek zwierzątka spotykanego na wiejskim podwórku. Manipuluje nią, ustawiając w różnych miejscach (na stoliku, pod stolikiem, obok stolika, za krzesełkiem, przed krzesełkiem…). Dziecko określa jej położenie.

2.  Zabawa bieżna – Koniki.

Rodzic wyznacza teren zabawy oraz teren stajni dla koników. Na jego polecenie konik wybiega ze stajni, biegnie kłusem – szybko na palcach, idzie stępa – powoli, z wysokim unoszeniem kolan, galopem – z odbijaniem się kolejno jednej nogi i drugiej nogi. Na sygnał wraca do stajni.

3.    Zabawa – Liczymy do czterech.

Rodzic układa przed dzieckiem klocki (do 4 lub do tylu, do ilu dziecko umie liczyć). Dziecko liczy je, określa ich liczbę i pokazuje odpowiednią liczbę palców.

4.  Rozwiązywanie zagadek.

Rodzic czyta następujące zagadki:

 

Kiedy pędzę, galopuję,

powiew wiatru w nozdrzach czuję.

Jeśli cukru kostkę dasz,

miejsce na mym grzbiecie masz. (KOŃ)

 

Czarne, białe i łaciate,

spotkasz je na łące latem,

nikt przed nimi nie ucieka,

dać Ci mogą dużo mleka. (KROWA)

 

Co to za damy żyją w chlewiku?

Grube, różowe, jest ich bez liku.

Małe oczka, krótkie ryjki mają

i zawsze chrum, chrum, chrumkają. (ŚWINKI)

 

Dumny bardzo jest z ogona,

chociaż pawia nie pokona.

Nocuje zawsze w kurniku,

rankiem pieje "Kukuryku!". (KOGUT)

 

Franek, Hubert, Wiktoria, Lenka i Piotrek podczas zadań o mleku i jego przetworach :)

Środa, 7.04.21

1.    Zabawa z wykorzystaniem tekstu rymowanki.

Dziecko powtarza za rodzicem tekst rymowanki, w różnych pozycjach – stojąc, leżąc.

Czarna krowa w kropki bordo

gryzła trawę, kręcąc mordką.

2.    Oglądanie zdjęcia krowy.

Rodzic wyjaśnia dziecku, dlaczego hodujemy krowy. Następnie zadaje pytanie – Co nam daje krowa?

3.    Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące.

Dziecko chodzi na czworakach po pokoju – łące. Na sygnał rodzica dziecko – krówka kładzie się bokiem na trawie i naśladuje żucie trawy.

4.    Oglądanie różnych produktów – przetworów z mleka.

Rodzic kładzie przetwory mleczne (dostępne w domu) przed dzieckiem i zadaje pytanie − Co to jest? Dziecko, samodzielnie lub z pomocą rodzica, nazywa przygotowane produkty. Rodzic wyjaśnia, że to wszystko otrzymujemy z mleka. Można pokazać dziecku film "Produkty mleczne".

Wiktoria i Hubert podczas pracy z obrazkiem i filmu edukacyjnego "Jak powstaje chleb?".

Wtorek 6.04.2021

Zadanie 1

Rodzic czyta dziecku wiersz Wandy Chotomskiej "Co słycha na wsi". Dziecko powtarza odgłosy napisane pogrubioną czcionką.

docx
plik docx - 10.1 KB

Zadanie 2

Rodzic po kolei wskazuje po jednym zwierzęciu z każdego rodzaju  na obrazku. Dziecko nazywa zwierzę i próbuje określić, jaki wydaje ono dźwięk, jeśli nie potrafi rodzic pomaga dziecku, a dziecko powtarza dźwięk. Następnie dziecko ćwiczy spostrzegawczość i wyszukuje wszystkie zwierzęta z danego gatunku.

Zadanie 3

Oglądanie filmu edukacyjnego "Jak powstaje chleb"

Przepiękne pisanki, dekoracje i ciasteczka wykonane przez Maję, Wiktorię, Zuzię, Mariusza, Antka, Artura  i Huberta :)

Piątek, 2.04.2021

Zadanie 1

Dziecko wykonuje pisankę - może być to jajko prawdziwe, styropianowe lub z papieru.

Zadanie 2

Rozmowa na temat zwyczajów świątecznych - rodzic może dziecku opowiedzieć jak spędzał Wielkanoc, gdy był dzieckiem i pokazać zdjęcia z czasu świąt.

Zadanie 3

"Co moze być w koszyczku ze święconką?" - zabawa klasyfikacyjna.

Rodzic podaje dziecku koszyczek i układa przed nim produkty, które dajemy do święconki (jajka, szynkę, baranka itd.) oraz niepasujące do koszyczka (np. reniferka, łopatkę, piłeczkę, klocek, łyżeczkę). Zadaniem dziecka jest umieścić w koszyczku trdycyjne produkty ze święconki. (Warto, żeby to ćwiczenie poprzedziło wykonanie zadania drugiego, w ten sposób utrwalimy wiedzę dziecka zdobytą podczas rozmowy).

Zadanie dodatkowe: drogie dzieci, jeśli Wasi rodzice wykonują sami ciasta świąteczne, możecie im w tym pomóc oraz wykonać dekorację wypieku. Czekam na zdjęcia :)

Drodzy Rodzice,

Dziękuję za pierwszy tydzień współpracy podczas zdalnej edukacji i za Wasze ogromne zaangażowanie. Życzę Państwu oraz dzieciom radosnych, zdrowych Świąt Wielkanocnych pełnych miłości:)

Przepiękne prace wykonane w Międzynarodowy Dzień Ptaków przez Franka, Laurę, Wiktorię, Zuzię, Maję, Huberta i Mariusza:)

Czwartek, 1.04.2021

Dziś obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ptaków, który zaznaczyliśmy w naszym zmisiowanym ekokalendarzu. Zapraszam do świata ptaków.

Zadanie 1

Zabawa ortofoniczna „Rozmowy ptaszków”

Rodzic czyta tekst, a dziecko naśladuje odgłos danego ptaka.

Usiadły wróble w lesie

I zaczęły kłócić się (ćwir, ćwir).

A kaczki pod boczek się wzięły

I bardzo rzewnie płakać zaczęły (kwa, kwa).

Gołębie usiadły na parkanie

Zaczęły swe wołanie (gruchu, gruchu).

Gdy kruki zobaczyły człowieka

To od razu zaczęły narzekać (kra, kra).

A gęsi nawet dobry humor miały

I z czegoś bardzo głośno się śmiały (gę, gę).

Zadanie 2

Zatańczcie do piosenki Kaczuszki

Zadanie 3

Obejrzyjcie film o ptakach (film jest długi, więc można znaleźć w nim kilka wybranych ptaków – pod filmem znajduje się informacja, jaki ptak w której minucie jest pokazany).

Zadanie 4

Wykonajcie pracę plastyczną o ptakach – można wybrać którąś z propozycji poniżej:

sowa ptaszek z wełny bocian

 

Hubert, Maja, Mariusz i Piotrek podczas zadań i zabaw:)

Środa, 31.03.2021

Zadanie 1

Poruszajcie się do piosenki "Kurka".

Opis dla rodzica

Zadanie 2

"Połóż pisankę.." - zabawa rozwijająca orientację przestrzenną.

Dziecko układa pisankę (lub inny symbol wielkanocny, np. kurczaczka, baranka) według poleceń rodzica: przed sobą, za sobą, pod krzesłem itd.

Zadanie 3

Gra interaktywna "Znajdź cień".

Wiktoria, Franio, Laura, Hubert i Antek podczas porządków i ich piękne prace plastyczne. :)

Wtorek, 30.03.21

Wielkanoc coraz bliżej, więc dziś porozmawiamy trochę o porządkach:)

Zadanie 1

"Tropiciele bałaganu" - zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

Dziecko zamyka oczy. Rodzic zmienia położenie niektórych przedmiotów w pokoju. Dziecko próbuje odgadnąć, co się zmieniło. 

Zadanie 2

Zabawa ruchowo - naśladowcza "Robimy porządki"

Dziecko biega swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica np. odkurzam, wycieram kurze, myję okna, zbieram zabawki itp..., naśladuje dane czynności.

Zadanie dodatkowe: dziecko może spróbować posprzątać coś naprawdę, jeśli potrafi to zrobić samodzielnie.

Zadanie 3

Rozwijanie ekspresji słownej "Porządki są potrzebne, bo..."

Dziecko dokańcza zdanie "Porządki są potrzebne, bo..."

Zadanie 4

Wydrapywanka/kolorowanka wielkanocna.

Drogie dzieci,

Z niecierpliwością czekam na zdjęcia Waszych gotowych kolorowanek/wydrapywanek, które wzięlyście do domu w piątek:)

Wiktoria, Hubert i Franio podczas eksperymentów z jajkiem :)

Poniedziałek, 29.03.2021

Zadanie 1 

Ćwiczenie językowe "Kurczątko"

Rodzica wymawia słowa związane z Wielkanocą (w liczbie pojedynczej). Dziecko tworzy liczbę mnogą od podanych słów. Np. R. mówi: jedno kurczątko, dwa... dziecko dopowiada: kurczątka; N.: jeden baranek, trzy... (baranki).

Zadanie 2

Słuchanie  opowiadania Grzegorza Kasdepke "Najpiękniejsze.." - rozwijanie mowy i koncentracji uwagi.

 

docx
plik docx - 10.9 KB

Rozmowa na temat opowiadania.

• Wyjaśnienie znaczenia słowa nioska.

− Co zniosły kury?

− Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?

− Co zrobiły, aby tak się stało?

− Jak pomalowały jajka?

− Jakie kurczątka wykluły się z jajek?

Zadanie 3

Zabawa badawcza "Z czego składa się jajko?"

Zapoznanie z budową jaja kurzego: rozbicie surowego jajka; oglądanie białka i żółtka na spodeczkach; określanie ich konsystencji i koloru. Wyjaśnianie przez rodzica jakie funkcje białko i żółtko pełnią w jajku; podawanie charakterystycznych cech skorupki. Określanie przez dziecko, w jakiej postaci można spożywać jajka. Degustowanie jaj ugotowanych na twardo.

# LEKCJAHIGIENY PT. WIRUSOOCHRONA 8.03.21. 

Podczas zajęć oglądaliśmy prezentację "Masz tę moc!" utrwalającą zachowania chroniące przed zarażeniem wirusami. Utrwaliliśmy także zasady mycia rąk i pokolorowaliśmy kartę prcy przygotowaną przez sanepid, przedstawiającą zasady ochrony przed koronawirusem. 

# LEKCJAHIGIENY PT. WIRUSOOCHRONA 9.03.21. "Podstawowe zasady zdrowego stylu życia - zdrowe odżywianie"

Podczas zajęć układaliśmy minki uśmiechnięte na zdrowych pokarmach i smutne na niezdrowych. Utrwaliliśmy nazwy produktów, które powinniśmy spożywać, by budować odporność oraz produkty, których nadmiar ją obniża.

# LEKCJAHIGIENY PT. WIRUSOOCHRONA 10.03.21. "Podstawowe zasady zdrowego stylu życia - aktywność fizyczna"

Podczas zajęć poznaliśmy zdrowe sposoby na spędzanie wolnego czasu.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Marzec

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Porozmawiamy o muzyce, instrumentach i zawodzie muzyka,
  •       Poznamy pojęcia związane z teatrem: aktor, rekwizyt, przebranie, scena, scenografia, maska teatralna, będziemy się uczyć umiejętności szeregowania przedmiotów od największego do najmniejszego i odwrotnie,
  •       Poznamy pojęcia związane z wiosną: bocian, krokus, przebiśnieg, hiacynt, Marzanna, dowiemy się jaka towarzyszy jej pogoda, będziemy liczyć w zakresie 4
  •       Porozmawiamy o sporcie, zawodzie sportowca, będziemy segregować przedmioty na duże i małe, utrwalimy części ciała,
  •       Porozmawiamy o Wielkanocy i jej symbolach oraz związanymi z nią obyczajami,
  •       W ramach akcji „Wirusoochrona” dowiemy się jak wspierać odporność i chronić się przed wirusami,
  •       Poznamy bajkę „Calineczka”
  •       W ramach „Małego Misia w świecie emocji porozmawiamy o nieśmiałości,
  •       3 marca – Dzień Dzikiej Przyrody
  •       8 marca – Dzień Kobiet
  •       30 marca – Dzień Ptaków

Piosenka

„Sposób na nudę”

1.Kiedy się nudzimy,

farby wyciągamy.

Złote słońce malujemy

specjalnie dla mamy.

 

Ref.: Na nudę zawsze jest dobra rada,

ciągle się nudzić – to nie wypada.

Pomysłów nowych wiele mamy,

na nudę nigdy nie narzekamy.

 

2. Kiedy jest nam smutno,

to tatę prosimy,

żeby bajkę opowiedział,

bardzo to lubimy.

 

Ref.: Na nudę...

Wiersz

D. Wawiłow „Wiosna”

 

Idzie wiosna po świecie

Piszą o niej w gazecie.

Ma zziębnięte paluszki

I we włosach kwiatuszki.

Biega boso po trawie

Trzyma ptaki w rękawie.

Propozycje ćwiczeń do wykonania w domu

Doskonalenie umiejętności segregowania – segregowanie np. klocków, ubrań, owoców, warzyw ze względu na wielkość lub kolor.

Ćwiczenie umiejętności określania położenia względem siebie – dziecko układa zabawkę według poleceń dorosłego np. „Połóż autko pod kolanem, za sobą, przed sobą, nad głową”, itd.

Karkti świątezne, które wykonała nasza grupa dla osób samotnych i bezdomnych w ramach projektu edukacyjno-wychowawczego „ … Niebo ziemi, niebu ziemia, wszyscy wszystkim ślą życzenia...” organizowanego przez Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Rybniku.

 

"Wesołe Kotki" z Marzanną i kolorowankami zakupionymi z pieniędzy Rady Rodziców, które wręczyła nam pani Dyrektor.

Ćwiczyliśmy sprawność małych rączek w czasie zabawy "Rysowanie na kaszy".

W przedostatnim tygodniu marca braliśmy udział w zabawie z kodowaniem "Kolorowe trzy w linii".

W zeszłym tygodniu urodziny obchodzili Hubert i Blanka. Naszym solenizantom życzymy dużo zdrowia, uśmiechu, miłości, wspaniałych kolegów i koleżanek oraz spełnienia marzeń.

W piątek w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o nieśmiałości. Wysłuchaliśmy opowiadania "Kotałek Nieśmiałek" i zastanawialiśmy się jak pomóc nieśmiałym dzieciom. Wzięliśmy udział w zabawie rozwijającej umiejętność nawiązywania kontaktów "Wesołe powitanie", podczas której witaliśmy się na różne sposoby i różnymi częściami ciała oraz wykonaliśmy masażyk w zabawie integracyjnej "Wędrówka kotka".

Julka, Laura, Zuzia i Wiktoria oraz ich piękne kartki wielkanocne wykonane na konkursy plastyczne.

W minionym tygodniu Laura obchodziła urodziny. Naszej koleżance życzymy wszystkiego najlepszego, samych uśmiechów, wspaniałych kolegów i koleżanek oraz dużo zdrówka i słońca.

8 marca obchodziliśmy Dzień Kobiet. Chłopcy zaśpiewali swoim koleżankom "Sto lat" oraz wręczyli prezenty zakupione przez grupową Radę Rodziców. Dziewczynkom życzymy wszystkiego najlepszego, dużo zdrowia, szczęścia, samych słonecznych dni i spełnienia marzeń.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o teatrze. Dowiedzieliśmy się, co to jest teatrzyk cieni i próbowaliśmy stowrzyć postacie za pomocą cienia rąk. Poznaliśmy pojęcia związne z teatrem i bawiliśmy się w teatr kukiełkami oraz przebierając się.

3 marca obchodziliśmy Dzień Dzikiej Przyrody: poznaliśmy nazwy niektórych dzikich zwierząt żyjących w polskich lasach, rozpoznawaliśmy zwierzęta po fragmencie zdjęcia w prezentacji, tworzyliśmy mapę przedstawiającą jak przez działalność człowieka zmieniła się przestrzeń do życia zwierząt oraz rozpoznawaliśmy ślady zwierząt.

Na początku marca rozmawialiśmy o muzyce: rozpoznawaliśmy dźwięki, nazywaliśmy i rozpoznawaliśmy po dźwięku instrumenty, graliśmy na instrumentach i pomalowaliśmy instrumenty na kartkach.

W ostatnim tygodniu lutego poznaliśmy zabawę z kubeczkami i matą do kodowania "Kto zbuduje większą wieżę?" Rywalizacja między drużynami zakończyła się remisem.

W miniony piątek w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o strachu. Opowiedzieliśmy, czego się boimy, rozpoznawaliśmy wystraszone minki, zastanawialiśmy się jak pomóc komuś, kto czuje strach, wyrzuciliśmy strach do kosza w zabawie muzycznej i wykonaliśmy wesołe "Straszne Straszki".

W ostatnim tygodniu lutego poznaliśmy pracę kucharza. Poznawaliśmy nazwy naczyń i sztućców, bawiliśmy się w "Małego kucharza" i wykonaliśmy pracę plastyczną "Słodki podwieczorek".

W minionym tygodniu zajęliśmy się matematyką: poznaliśmy pracę matematyka i jego przybory do ważenia, mierzenia, liczenia, ważyliśmy różne przedmioty i poznaliśmy wygląd polskich banknotów w zabawie tematycznej w sklep.

17 lutego obchodziliśmy Dzień Kota. Dowiedzieliśmy się jak dbać o koty, jak im pomagać zimą, czym karmić i poznaliśmy kocie ciekawostki. Braliśmy udział w kocich zabawach ruchowych, zręcznościowych i plastycznych - łowiliśmy rybki i karmiliśmy kota utrwalając kolory i trenując zwinność małych rączek, dobieraliśmy w pary kocie obrazki i wykonaliśmy mozaikowe koty. 

W przedostatnim tygodniu lutego ćwiczyliśmy umiejętność współpracy poprzez zabawę w tunel.

11 lutego wzięliśmy udział w balu "W krainie baśni i bajek". Wykonaliśmy zdjęcia w karnawałowej fotobudce, zjedliśmy słodki poczęstunek, wzięliśmy udział w zabawie drużynowej "Pościg za kolorem" w wyniku której powstały grupowe dzieła - maski, bawiliśmy się balonami, jechaliśmy pociągiem, przechodziliśmy pod liną i oczywiście tańczyliśmy.

W pierwszym tygodniu lutego wykonaliśmy eksperymenty w ramach "Misiowego laboratorium czterech żywiołów". Sprawdzaliśmy, czego potrzebują rośliny, by rosnąć, jak powstają kryształy, co się dzieje z zimnym powietrzem po ogrzaniu oraz ze świeczką po zakryciu jej naczyniem. Powstała także księga eksperymentów.

Dziękujemy mamie Huberta za kule do naszej ptasiej stołówki:)

W ostatnim tygodniu stycznia rozpoczęliśmy realizację modułu "Misiowe laboratorium czterech żywiołów". Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czym są żywioły i klasyfikowaliśmy związane z nimi zdjęcia. Rozmawialiśmy także o zawodzie chemika.

Podczas minionego tygodnia bawiliśmy się także kubeczkami w ramach zabaw z kodowaniem.

W pierwszym tygodniu po feriach rozmawialiśmy o zimie. Układaliśmy w grupach bałwanki, lepiliśmy je z plasteliny oraz malowaliśmy misia polarnego widelcem.

Życzenia dla Dziadków z okazji ich święta: 

Dla babć i dziadków - Wesołe Kotki

22 stycznia w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o smutku. Wysłuchaliśmy opowiadania o tym, że po deszczu wychodzi słońce, rozpoznawaliśmy emocje na obrazkach, zastanawialiśmy się jak możemy sobie poradzić ze smutkiem i z użyciem plasteliny wykonaliśmy plakat, który pokazał jak wygląda smutek.

Styczeń

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Porozmawiamy o naszych babciach i dziadkach, o tym jak spędzamy z nimi czas i jak możemy im sprawić radość,
  •       Przygotujemy prezenty dla babć i dziadków,
  •       Będziemy rozwijać kompetencje matematyczne poprzez porównywanie długości różnych przedmiotów,
  •       Poznamy następstwo dnia i nocy przez układania rytmów,
  •       Utrwalimy nazwy kolorów: czerwony, żółty, niebieski, zielony,
  •       Rozwijać będziemy umiejętności liczenia
  •       W ramach modułu „Mały Miś w świecie emocji” porozmawiamy o smutku – dowiemy się jak sobie z nim radzić, skąd się on bierze,
  •       W ramach modułu „Misiowe laboratorium czterech żywiołów” dowiemy się, czym i jakie są żywioły, porozmawiamy o zawodzie chemika (preorientacja zawodowa),
  •       Poznamy nazwy sportów zimowych,,
  •       Zabawy z kodowaniem – układanie w parach wież z kubeczków według wzoru
  •       Poznamy bajkę „Kot w butach”,
  •       Określanie w historyjkach obrazkowych co było wcześniej, a co było później.

Uczymy się piosenki "Babciu, droga babciu" oraz wiersza "Babciu, Dziadku”:

Babciu, Dziadku coś Wam dam

Jedno serce tylko mam.

A w tym sercu róży kwiat,

Babciu, Dziadku żyj sto lat!

Jeśli dzieci odwiedzą dziadków i babcie w dniu ich święta zachęcam do słuchania piosenki i powtarzania wiersza w domu. Dzieci mogą go zaprezentować podczas wizyty i pobawić się z dziadkami przy piosence.

 

Z okazji świąt Bożego Narodzenia najlepsze życzenia zdrowia, szczęścia, rodzinnej atmosfery, ciepła, miłości oraz spełnienia marzeń w Nowym Roku:)

Świąteczna niespodzianka - kliknij

GRUDZIEŃ

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       zapoznanie z życiem dinozaurów, porównywanie ich wyglądu,
  •       wyjaśnienie co to jest i jak powstał węgiel,
  •       poznawanie śląskich zwyczajów, gwary, kuchni, oglądanie śląskiego stroju ludowego,
  •       określanie, czym zajmuje się górnik
  •       poszerzenie wiedzy na temat pory roku – zimy, opisywanie jej cech, typowej pogody
  •       rozmowy na temat zwyczajów bożonarodzeniowych
  •       4 grudnia – Dzień Śląski
  •       7 grudnia – spotkanie z Mikołajem

Uczymy się kolędy „Cicha noc”.

18 grudnia w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o złości. Wysłuchaliśmy opowiadania o złosci, rozmawialiśmy o tym, jak się zahcowujemy, kiedy jesteśmy zdenerwowani. Poznaliśmy sposoby na niekrzywdzące przeżywanie złości, m. in. masaż piłeczkami, taniec do piosenki "Osa", przebijanie bąbelków w folii bąbelkowej. Rozpoznawaliśmy również zezłoszczone minki.

Oliwka, Julka i Oliwka otrzymały nagrodę za udział w konkursie "Mój pupil" organizowanym przez Zespół Szkół Urszulańskich w Rybniku. Gratulujemy:)

Dziękujemy mamie Kubusia za piękną bombkę na naszą choinkę grupową:)

Dzieci z naszej grupy na początku grudnia wykonały kartki bożonarodzeniowe dla osób samotnych i bezdomnych w ramach projektu edukacyjno - wychowawczego „Niebo ziemi, niebu ziemia, wszyscy wszystkim ślą życzenia” organizowanego przez Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Rybniku.

7 grudnia odwiedził nas Mikołaj. Dzieci zaśpiewały jemu i jego pomocnikom "7 reniferów". Każdy dostał swój prezent, a ponadto grupa dostała nowe zabawki do naszej sali.

4 grudnia obchodziliśmy Dzień Śląski. Poznaliśmy pracę górnika w zabawach ruchowych m. in "Wagoniki z węglem", oglądaliśmy prezentację multimedialna o śląskich zwyczajach oraz poznaliśmy zabawę "Skokani w gloka", czyli grę w klasy.

W pierwszym tygodniu grudnia rozmawialiśmy także o dinozaurach. Poznaliśmy nazwy dinozaurów, dowiedzieliśmy się jak żyły dinozaury, pokonaliśmy drogę dinozaurów do wodopoju oraz ułożyliśmy w grupach z klocków trasę pokonywaną przez spinozaura.

"Wesołe Kotki" wykonały w ramach projektu "Mały Miś..." "Zmisiowany ekokalendarz", w którym uzwględnione zostały święta ekologiczne, które będziemy obchodzić.

W minionym tygodniu Oliwier i Artur obchodzili urodziny. Solenizantom życzymy dużo zdrowia, uśmiechu, miłości, wspaniałych przyjaciół i spełnienia marzeń :)

Ogłoszenie

Bardzo proszę, aby dzieci słuchały w domu piosenki "Siedem reniferów".

LISTOPAD

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  • właściwości wody, eksperymenty i zabawy badawcze z wodą, poznanie obiegu wody w przyrodzie,
  • zaznajomienie z hymnem, godłem i flagą Polski, 
  • zapoznanie ze zwierzętami domowymi, rozmowy o opiece i potrzebach zwierząt
  • nazywanie urządzeń domowych, opisywanie do czego służą,
  • 5 listopada - Dzień Postaci z Bajek,
  • 9 listopada - Dzień Zdrowego Śniadania,
  • 10 listopada - obchody Święta Niepodległości, śpiewanie hymnu w grupach
  • 20 listopada - Dzień Praw Dziecka
  • 23 listopada - Dzień Życzliwości
  • 25 listopada - Dzień Pluszowego Misia

25.11.20 obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Rozmawialiśmy o misiach znanych z bajek, dobieraliśmy misie w pary, bawiliśmy się klamerkami zaznaczając, jakiego misie są koloru i bawiliśmy sioę przy piosenkach o misiach. Pani Dyrektor odwiedziła nas, przeczytała nam bajkę o Jasiu i Misi Płaczce, a następnie rozdała dzieciom misie, które będą im towarzyszyć podczas czytania w domach.

20.11.20 obchodziliśmy Dzień Praw Dziecka. Rozpoznawaliśmy prawa dziecka przedstawione na rysunku, ilustrowaliśmy ruchem tekst rymowanki i opowiadaliśmy o naszych obowiązkach.

16.11 - 20.11.20 zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. W ramach tej tematyki podczas zabaw z kodowaniem szukaliśmy zwierzątkom domu. Pobawiliśmy się także kubeczkami.

12.11 w ramach projektu "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" i modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o radości. Wyrażaliśmy radość słowem, gestem, ruchem, wyszukiwaliśmy wesołe minki oraz namalowaliśmy radość w grupowych pracach plastycznych.

10 listopada rozmawialiśmy o Święcie Niepodległości. Poznaliśmy flagę i godło Polski, o 11.11 zaśpiewaliśmy "Mazurka Dąbrowskiego", odszukiwaliśmy herby polskich miast na mapie i tworzyliśmy flagę Polski w zabawie ruchowej.

9.11.20 obchodziliśmy Dzień Zdrowego Śniadania. Wesołe Kotki samodzielnie wykonały apetyczne, zdrowe i bardzo kolorowe kanapki.

2.11 - 6.11 rozmawialiśmy o wodzie. Dowiedzieliśmy się podczas eksperymentu ze słoikiem co to obieg wody w przyrodzie, wykonaliśmy eksperyment "Wędrująca woda" oraz "Kolorowe wulkany". 

5 listopada obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. Zgadywaliśmy z jakiej bajki pochodzą postacie i dobieraliśmy do nich rekwizty, pomogliśmy Kopciuszkowi w segregowaniu ziaren, zatańczyliśmy z chustkami do piosenki "Mam tę moc" oraz porozmawialiśmy o przedstawionych w prezentacji postaciach z bajek i ich zachowaniach.

PAŹDZIERNIK

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw,
  • kształtowanie zdrowych nawyków,
  • nazywanie wybranych części ciała, podawanie imienia i nazwiska, określanie cech fizycznych,
  • rozpoznawanie obiektów za pomocą różnych zmysłów
  • kształtowanie postawy proekologicznej (Dzień Drzewa) oraz znajomość zasad bezpiecznego korzystania z komputera (Dzień Bezpiecznego Komputera).

26.10 - 30.10.20 rozmawialiśmy o zdrowiu - poznalismy zawód dentysty, uczyliśmy się jak dokładnie umyć zęby i jak o nie dbać, segregowaliśmy przybory toaletowe i poznaliśmy sposób działania wagi.

19.10 - 23.10.20 rezalizowaliśmy tematykę "Nasze zmysły", podczas zajęć poznawaliśmy obiekty za pomocą wszystkich zmysłow, w tym zmysły węchu.

16.10.2020 rozpoczęliśmy realizację modułu "Mały Miś i emocje". Rozmawaliśmy o emocjach, dobieraliśmy w pary takie same buźki i określaliśmy w jakim są nastroju i stworzyliśmy Kuferek emocji, w którym gromadzić będziemy różne przybory pomagające w poznawaniu i rozumieniu emocji.

15.10.2020 obchodziliśmy Światowy Dzień Mycia Rąk. Utrwaliliśmy przy piosence zasady mycia rąk i wykonaliśmy eksperyment, który pokazał jak ważne jest mycie rąk.

9.10.2020 obchodziliśmy Dzień Drzewa. Rozmawialiśmy o tym, jakie zachowania wobec drzewa są niewłaściwe, naśladowaliśmy drzewo w zabawie ruchowej, segregowaliśmy dary drzewa oraz wykonaliśmy grupową pracę plastyczną - drzewo malowane pieczątkami z rolki po papierze.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o warzywach - między innymi poznawaliśmy i utrwalaliśmy ich nazwy, dobieraliśmy połówki warzyw w pary i ćwiczyliśmy liczenie w zakresie 3 podczas zabawy w sklep.

28 wreśnia rozpoczęliśmy udział w inicjatywie "Code Week 2020". Graliśmy według muzycznego kodu na kubeczkach, rysowaliśmy według instrukcji, poznaliśmy rytm dnia i nocy i układaliśmy go z kubeczków, układaliśmy wieże z kubeczków i programowaliśmy zdrowie.

2 października obchodziliśmy Dzień Uśmiechu. Rozmawialiśmy o tym, co nas cieszy, nazywaliśmy emocje na obrazkach podczas zabawy z kostką, ćwiczyliśmy spostrzegawczość, szukając uśmiechów schowanych w sali, segregowaliśmy buźki i wzięliśmy udział w uśmiechniętej sesji zdjęciowej, podczas której chętni mogli wykorzystać różne gadżety. Otrzymaliśmy także uśmiechnięte znaczki odblaskowe.

WRZESIEŃ

30 września obchodziliśmy Dzień Chłopaka. Z tej okazji dziewczynki zaśpiewały chłopcom "Sto lat" i wręczyły kolegom prezenty zakupione przez grupową Radę Rodziców. Dziewczynki także otrzynmały drobne upominki. Następnie pobawiliśmy się z woreczkami, piłeczką i potańczyliśmy do ulubionych piosenek.

21 września obchodziliśmy Dzień Przedszkolaka, który w naszej grupie połączony był z ważnym wydarzeniem - pasowaniem na Przedszkolaka. Wykonaliśmy kilka ważnych zadań - pokonaliśmy drogę z jajkiem na łyżce, zbudowaliśmy wieżę z klocków, które następnie posprzątaliśmy, rzucalismy do celu. Następnie  zaśpiewaliśmy nasza grupową piosenkę, złożylismy uroczyste przyrzecznie przedszkolaka, po którym Pani Dyrektor nas pasowała i wręczyła nam pamiątkowe medale i dyplomy. Tego dnia odwiedził nas Klaun, z którym bawiliśmy się przy muzyce i puszczanych bańkach.

15 września obchodziliśmy Dzien Kropki. Z tej okazji wysłuchaliśmy opowiadania "Kropka", liczyliśmy kropki, dobieraliśmy w pary połówki pasujących do siebie kropek, ćwiczyliśmy spostrzegawczość szukając kropek na sali, wykonaliśmy pracę plastyczną, a Pani Dyrektor wręczyła nam uśmiechnięte kropki.

 

W tym miesiącu:

  • poznaliśmy nazwę grupy, nauczyliśmy się swoich znaczków rozpoznawczych oraz grupowej piosenki 

  • wprowadziliśmy kodeks przedszkolaka

  • poznaliśmy zsady bezpiecznego poruszania się po drodze - w teorii i na spacerze.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik Rybnicka Edukacja Drogą do Sukcesu Ośrodek Rozwoju Edukacji Ministerstwo Edukacji Narodowej Rybnik.com.pl