"Wesołe Kotki"

Do grupy uczęszcza 12 dziewczynek i 8 chłopców uwielbiających ruch, zabawę i muzykę.

Wychowawca: Monika Majdańska

Oddziałowa: Barbara Wita

Pomoc nauczyciela: Monika Szymak

Język angielski: Monika Majdańska

e-mail do wychowawcy: p15monmajd@op.pl

 

Nasza grupowa piosenka: "My jesteśmy kotki dwa".

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Marzec

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Porozmawiamy o muzyce, instrumentach i zawodzie muzyka,
  •       Poznamy pojęcia związane z teatrem: aktor, rekwizyt, przebranie, scena, scenografia, maska teatralna, będziemy się uczyć umiejętności szeregowania przedmiotów od największego do najmniejszego i odwrotnie,
  •       Poznamy pojęcia związane z wiosną: bocian, krokus, przebiśnieg, hiacynt, Marzanna, dowiemy się jaka towarzyszy jej pogoda, będziemy liczyć w zakresie 4
  •       Porozmawiamy o sporcie, zawodzie sportowca, będziemy segregować przedmioty na duże i małe, utrwalimy części ciała,
  •       Porozmawiamy o Wielkanocy i jej symbolach oraz związanymi z nią obyczajami,
  •       W ramach akcji „Wirusoochrona” dowiemy się jak wspierać odporność i chronić się przed wirusami,
  •       Poznamy bajkę „Calineczka”
  •       W ramach „Małego Misia w świecie emocji porozmawiamy o nieśmiałości,
  •       3 marca – Dzień Dzikiej Przyrody
  •       8 marca – Dzień Kobiet
  •       30 marca – Dzień Ptaków

Piosenka

„Sposób na nudę”

1.Kiedy się nudzimy,

farby wyciągamy.

Złote słońce malujemy

specjalnie dla mamy.

 

Ref.: Na nudę zawsze jest dobra rada,

ciągle się nudzić – to nie wypada.

Pomysłów nowych wiele mamy,

na nudę nigdy nie narzekamy.

 

2. Kiedy jest nam smutno,

to tatę prosimy,

żeby bajkę opowiedział,

bardzo to lubimy.

 

Ref.: Na nudę...

Wiersz

D. Wawiłow „Wiosna”

 

Idzie wiosna po świecie

Piszą o niej w gazecie.

Ma zziębnięte paluszki

I we włosach kwiatuszki.

Biega boso po trawie

Trzyma ptaki w rękawie.

Propozycje ćwiczeń do wykonania w domu

Doskonalenie umiejętności segregowania – segregowanie np. klocków, ubrań, owoców, warzyw ze względu na wielkość lub kolor.

Ćwiczenie umiejętności określania położenia względem siebie – dziecko układa zabawkę według poleceń dorosłego np. „Połóż autko pod kolanem, za sobą, przed sobą, nad głową”, itd.

W ostatnim tygodniu lutego poznaliśmy zabawę z kubeczkami i matą do kodowania "Kto zbuduje większą wieżę?" Rywalizacja między drużynami zakończyła się remisem.

W miniony piątek w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o strachu. Opowiedzieliśmy, czego się boimy, rozpoznawaliśmy wystraszone minki, zastanawialiśmy się jak pomóc komuś, kto czuje strach, wyrzuciliśmy strach do kosza w zabawie muzycznej i wykonaliśmy wesołe "Straszne Straszki".

W ostatnim tygodniu lutego poznaliśmy pracę kucharza. Poznawaliśmy nazwy naczyń i sztućców, bawiliśmy się w "Małego kucharza" i wykonaliśmy pracę plastyczną "Słodki podwieczorek".

W minionym tygodniu zajęliśmy się matematyką: poznaliśmy pracę matematyka i jego przybory do ważenia, mierzenia, liczenia, ważyliśmy różne przedmioty i poznaliśmy wygląd polskich banknotów w zabawie tematycznej w sklep.

17 lutego obchodziliśmy Dzień Kota. Dowiedzieliśmy się jak dbać o koty, jak im pomagać zimą, czym karmić i poznaliśmy kocie ciekawostki. Braliśmy udział w kocich zabawach ruchowych, zręcznościowych i plastycznych - łowiliśmy rybki i karmiliśmy kota utrwalając kolory i trenując zwinność małych rączek, dobieraliśmy w pary kocie obrazki i wykonaliśmy mozaikowe koty. 

W przedostatnim tygodniu lutego ćwiczyliśmy umiejętność współpracy poprzez zabawę w tunel.

11 lutego wzięliśmy udział w balu "W krainie baśni i bajek". Wykonaliśmy zdjęcia w karnawałowej fotobudce, zjedliśmy słodki poczęstunek, wzięliśmy udział w zabawie drużynowej "Pościg za kolorem" w wyniku której powstały grupowe dzieła - maski, bawiliśmy się balonami, jechaliśmy pociągiem, przechodziliśmy pod liną i oczywiście tańczyliśmy.

W pierwszym tygodniu lutego wykonaliśmy eksperymenty w ramach "Misiowego laboratorium czterech żywiołów". Sprawdzaliśmy, czego potrzebują rośliny, by rosnąć, jak powstają kryształy, co się dzieje z zimnym powietrzem po ogrzaniu oraz ze świeczką po zakryciu jej naczyniem. Powstała także księga eksperymentów.

Dziękujemy mamie Huberta za kule do naszej ptasiej stołówki:)

W ostatnim tygodniu stycznia rozpoczęliśmy realizację modułu "Misiowe laboratorium czterech żywiołów". Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czym są żywioły i klasyfikowaliśmy związane z nimi zdjęcia. Rozmawialiśmy także o zawodzie chemika.

Podczas minionego tygodnia bawiliśmy się także kubeczkami w ramach zabaw z kodowaniem.

W pierwszym tygodniu po feriach rozmawialiśmy o zimie. Układaliśmy w grupach bałwanki, lepiliśmy je z plasteliny oraz malowaliśmy misia polarnego widelcem.

Życzenia dla Dziadków z okazji ich święta: 

Dla babć i dziadków - Wesołe Kotki

22 stycznia w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o smutku. Wysłuchaliśmy opowiadania o tym, że po deszczu wychodzi słońce, rozpoznawaliśmy emocje na obrazkach, zastanawialiśmy się jak możemy sobie poradzić ze smutkiem i z użyciem plasteliny wykonaliśmy plakat, który pokazał jak wygląda smutek.

Styczeń

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       Porozmawiamy o naszych babciach i dziadkach, o tym jak spędzamy z nimi czas i jak możemy im sprawić radość,
  •       Przygotujemy prezenty dla babć i dziadków,
  •       Będziemy rozwijać kompetencje matematyczne poprzez porównywanie długości różnych przedmiotów,
  •       Poznamy następstwo dnia i nocy przez układania rytmów,
  •       Utrwalimy nazwy kolorów: czerwony, żółty, niebieski, zielony,
  •       Rozwijać będziemy umiejętności liczenia
  •       W ramach modułu „Mały Miś w świecie emocji” porozmawiamy o smutku – dowiemy się jak sobie z nim radzić, skąd się on bierze,
  •       W ramach modułu „Misiowe laboratorium czterech żywiołów” dowiemy się, czym i jakie są żywioły, porozmawiamy o zawodzie chemika (preorientacja zawodowa),
  •       Poznamy nazwy sportów zimowych,,
  •       Zabawy z kodowaniem – układanie w parach wież z kubeczków według wzoru
  •       Poznamy bajkę „Kot w butach”,
  •       Określanie w historyjkach obrazkowych co było wcześniej, a co było później.

Uczymy się piosenki "Babciu, droga babciu" oraz wiersza "Babciu, Dziadku”:

Babciu, Dziadku coś Wam dam

Jedno serce tylko mam.

A w tym sercu róży kwiat,

Babciu, Dziadku żyj sto lat!

Jeśli dzieci odwiedzą dziadków i babcie w dniu ich święta zachęcam do słuchania piosenki i powtarzania wiersza w domu. Dzieci mogą go zaprezentować podczas wizyty i pobawić się z dziadkami przy piosence.

 

Z okazji świąt Bożego Narodzenia najlepsze życzenia zdrowia, szczęścia, rodzinnej atmosfery, ciepła, miłości oraz spełnienia marzeń w Nowym Roku:)

Świąteczna niespodzianka - kliknij

GRUDZIEŃ

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  •       zapoznanie z życiem dinozaurów, porównywanie ich wyglądu,
  •       wyjaśnienie co to jest i jak powstał węgiel,
  •       poznawanie śląskich zwyczajów, gwary, kuchni, oglądanie śląskiego stroju ludowego,
  •       określanie, czym zajmuje się górnik
  •       poszerzenie wiedzy na temat pory roku – zimy, opisywanie jej cech, typowej pogody
  •       rozmowy na temat zwyczajów bożonarodzeniowych
  •       4 grudnia – Dzień Śląski
  •       7 grudnia – spotkanie z Mikołajem

Uczymy się kolędy „Cicha noc”.

18 grudnia w ramach modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o złości. Wysłuchaliśmy opowiadania o złosci, rozmawialiśmy o tym, jak się zahcowujemy, kiedy jesteśmy zdenerwowani. Poznaliśmy sposoby na niekrzywdzące przeżywanie złości, m. in. masaż piłeczkami, taniec do piosenki "Osa", przebijanie bąbelków w folii bąbelkowej. Rozpoznawaliśmy również zezłoszczone minki.

Oliwka, Julka i Oliwka otrzymały nagrodę za udział w konkursie "Mój pupil" organizowanym przez Zespół Szkół Urszulańskich w Rybniku. Gratulujemy:)

Dziękujemy mamie Kubusia za piękną bombkę na naszą choinkę grupową:)

Dzieci z naszej grupy na początku grudnia wykonały kartki bożonarodzeniowe dla osób samotnych i bezdomnych w ramach projektu edukacyjno - wychowawczego „Niebo ziemi, niebu ziemia, wszyscy wszystkim ślą życzenia” organizowanego przez Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Rybniku.

7 grudnia odwiedził nas Mikołaj. Dzieci zaśpiewały jemu i jego pomocnikom "7 reniferów". Każdy dostał swój prezent, a ponadto grupa dostała nowe zabawki do naszej sali.

4 grudnia obchodziliśmy Dzień Śląski. Poznaliśmy pracę górnika w zabawach ruchowych m. in "Wagoniki z węglem", oglądaliśmy prezentację multimedialna o śląskich zwyczajach oraz poznaliśmy zabawę "Skokani w gloka", czyli grę w klasy.

W pierwszym tygodniu grudnia rozmawialiśmy także o dinozaurach. Poznaliśmy nazwy dinozaurów, dowiedzieliśmy się jak żyły dinozaury, pokonaliśmy drogę dinozaurów do wodopoju oraz ułożyliśmy w grupach z klocków trasę pokonywaną przez spinozaura.

"Wesołe Kotki" wykonały w ramach projektu "Mały Miś..." "Zmisiowany ekokalendarz", w którym uzwględnione zostały święta ekologiczne, które będziemy obchodzić.

W minionym tygodniu Oliwier i Artur obchodzili urodziny. Solenizantom życzymy dużo zdrowia, uśmiechu, miłości, wspaniałych przyjaciół i spełnienia marzeń :)

Ogłoszenie

Bardzo proszę, aby dzieci słuchały w domu piosenki "Siedem reniferów".

LISTOPAD

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  • właściwości wody, eksperymenty i zabawy badawcze z wodą, poznanie obiegu wody w przyrodzie,
  • zaznajomienie z hymnem, godłem i flagą Polski, 
  • zapoznanie ze zwierzętami domowymi, rozmowy o opiece i potrzebach zwierząt
  • nazywanie urządzeń domowych, opisywanie do czego służą,
  • 5 listopada - Dzień Postaci z Bajek,
  • 9 listopada - Dzień Zdrowego Śniadania,
  • 10 listopada - obchody Święta Niepodległości, śpiewanie hymnu w grupach
  • 20 listopada - Dzień Praw Dziecka
  • 23 listopada - Dzień Życzliwości
  • 25 listopada - Dzień Pluszowego Misia

25.11.20 obchodziliśmy Dzień Pluszowego Misia. Rozmawialiśmy o misiach znanych z bajek, dobieraliśmy misie w pary, bawiliśmy się klamerkami zaznaczając, jakiego misie są koloru i bawiliśmy sioę przy piosenkach o misiach. Pani Dyrektor odwiedziła nas, przeczytała nam bajkę o Jasiu i Misi Płaczce, a następnie rozdała dzieciom misie, które będą im towarzyszyć podczas czytania w domach.

20.11.20 obchodziliśmy Dzień Praw Dziecka. Rozpoznawaliśmy prawa dziecka przedstawione na rysunku, ilustrowaliśmy ruchem tekst rymowanki i opowiadaliśmy o naszych obowiązkach.

16.11 - 20.11.20 zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. W ramach tej tematyki podczas zabaw z kodowaniem szukaliśmy zwierzątkom domu. Pobawiliśmy się także kubeczkami.

12.11 w ramach projektu "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" i modułu "Mały Miś w świecie emocji" rozmawialiśmy o radości. Wyrażaliśmy radość słowem, gestem, ruchem, wyszukiwaliśmy wesołe minki oraz namalowaliśmy radość w grupowych pracach plastycznych.

10 listopada rozmawialiśmy o Święcie Niepodległości. Poznaliśmy flagę i godło Polski, o 11.11 zaśpiewaliśmy "Mazurka Dąbrowskiego", odszukiwaliśmy herby polskich miast na mapie i tworzyliśmy flagę Polski w zabawie ruchowej.

9.11.20 obchodziliśmy Dzień Zdrowego Śniadania. Wesołe Kotki samodzielnie wykonały apetyczne, zdrowe i bardzo kolorowe kanapki.

2.11 - 6.11 rozmawialiśmy o wodzie. Dowiedzieliśmy się podczas eksperymentu ze słoikiem co to obieg wody w przyrodzie, wykonaliśmy eksperyment "Wędrująca woda" oraz "Kolorowe wulkany". 

5 listopada obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. Zgadywaliśmy z jakiej bajki pochodzą postacie i dobieraliśmy do nich rekwizty, pomogliśmy Kopciuszkowi w segregowaniu ziaren, zatańczyliśmy z chustkami do piosenki "Mam tę moc" oraz porozmawialiśmy o przedstawionych w prezentacji postaciach z bajek i ich zachowaniach.

PAŹDZIERNIK

W tym miesiącu poprzez zabawy dydaktyczne i ruchowe, prace plastyczne i piosenki zajmować się będziemy następującymi zagadnieniami:

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw,
  • kształtowanie zdrowych nawyków,
  • nazywanie wybranych części ciała, podawanie imienia i nazwiska, określanie cech fizycznych,
  • rozpoznawanie obiektów za pomocą różnych zmysłów
  • kształtowanie postawy proekologicznej (Dzień Drzewa) oraz znajomość zasad bezpiecznego korzystania z komputera (Dzień Bezpiecznego Komputera).

26.10 - 30.10.20 rozmawialiśmy o zdrowiu - poznalismy zawód dentysty, uczyliśmy się jak dokładnie umyć zęby i jak o nie dbać, segregowaliśmy przybory toaletowe i poznaliśmy sposób działania wagi.

19.10 - 23.10.20 rezalizowaliśmy tematykę "Nasze zmysły", podczas zajęć poznawaliśmy obiekty za pomocą wszystkich zmysłow, w tym zmysły węchu.

16.10.2020 rozpoczęliśmy realizację modułu "Mały Miś i emocje". Rozmawaliśmy o emocjach, dobieraliśmy w pary takie same buźki i określaliśmy w jakim są nastroju i stworzyliśmy Kuferek emocji, w którym gromadzić będziemy różne przybory pomagające w poznawaniu i rozumieniu emocji.

15.10.2020 obchodziliśmy Światowy Dzień Mycia Rąk. Utrwaliliśmy przy piosence zasady mycia rąk i wykonaliśmy eksperyment, który pokazał jak ważne jest mycie rąk.

9.10.2020 obchodziliśmy Dzień Drzewa. Rozmawialiśmy o tym, jakie zachowania wobec drzewa są niewłaściwe, naśladowaliśmy drzewo w zabawie ruchowej, segregowaliśmy dary drzewa oraz wykonaliśmy grupową pracę plastyczną - drzewo malowane pieczątkami z rolki po papierze.

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o warzywach - między innymi poznawaliśmy i utrwalaliśmy ich nazwy, dobieraliśmy połówki warzyw w pary i ćwiczyliśmy liczenie w zakresie 3 podczas zabawy w sklep.

28 wreśnia rozpoczęliśmy udział w inicjatywie "Code Week 2020". Graliśmy według muzycznego kodu na kubeczkach, rysowaliśmy według instrukcji, poznaliśmy rytm dnia i nocy i układaliśmy go z kubeczków, układaliśmy wieże z kubeczków i programowaliśmy zdrowie.

2 października obchodziliśmy Dzień Uśmiechu. Rozmawialiśmy o tym, co nas cieszy, nazywaliśmy emocje na obrazkach podczas zabawy z kostką, ćwiczyliśmy spostrzegawczość, szukając uśmiechów schowanych w sali, segregowaliśmy buźki i wzięliśmy udział w uśmiechniętej sesji zdjęciowej, podczas której chętni mogli wykorzystać różne gadżety. Otrzymaliśmy także uśmiechnięte znaczki odblaskowe.

WRZESIEŃ

30 września obchodziliśmy Dzień Chłopaka. Z tej okazji dziewczynki zaśpiewały chłopcom "Sto lat" i wręczyły kolegom prezenty zakupione przez grupową Radę Rodziców. Dziewczynki także otrzynmały drobne upominki. Następnie pobawiliśmy się z woreczkami, piłeczką i potańczyliśmy do ulubionych piosenek.

21 września obchodziliśmy Dzień Przedszkolaka, który w naszej grupie połączony był z ważnym wydarzeniem - pasowaniem na Przedszkolaka. Wykonaliśmy kilka ważnych zadań - pokonaliśmy drogę z jajkiem na łyżce, zbudowaliśmy wieżę z klocków, które następnie posprzątaliśmy, rzucalismy do celu. Następnie  zaśpiewaliśmy nasza grupową piosenkę, złożylismy uroczyste przyrzecznie przedszkolaka, po którym Pani Dyrektor nas pasowała i wręczyła nam pamiątkowe medale i dyplomy. Tego dnia odwiedził nas Klaun, z którym bawiliśmy się przy muzyce i puszczanych bańkach.

15 września obchodziliśmy Dzien Kropki. Z tej okazji wysłuchaliśmy opowiadania "Kropka", liczyliśmy kropki, dobieraliśmy w pary połówki pasujących do siebie kropek, ćwiczyliśmy spostrzegawczość szukając kropek na sali, wykonaliśmy pracę plastyczną, a Pani Dyrektor wręczyła nam uśmiechnięte kropki.

 

W tym miesiącu:

  • poznaliśmy nazwę grupy, nauczyliśmy się swoich znaczków rozpoznawczych oraz grupowej piosenki 

  • wprowadziliśmy kodeks przedszkolaka

  • poznaliśmy zsady bezpiecznego poruszania się po drodze - w teorii i na spacerze.

Godło Rzeczypospolitej Polskiej Miasto Rybnik Rybnicka Edukacja Drogą do Sukcesu Ośrodek Rozwoju Edukacji Ministerstwo Edukacji Narodowej Rybnik.com.pl